Detik Waktu

Sunday, April 3, 2011

KISAH BATU BESAR

Pada suatu hari seorang pensyarah sedang mengajarkan tentang pengurusan waktu kepada para pelajarnya, jurusan MBA. Dengan penuh bersemangat, beliau berdiri di hadapan kelas dan berkata, "Ok, sekarang masa untuk kuiz". Beliau lalu mengeluarkan sebuah ember (bekas) kosong, lalu mengisi batu sebesar sekepalan tangan ke dalam beka itu. Batu terus diisi sehingga tiada lagi batu yang muat untuk dimasukkan. Lalu beliau bertanya kepada para pelajarnya, "Adakah bekas ini sudah penuh?". Semua mahasiswa serentak menjawab, "Ya".

Pensyarah itu bertanya, "Sungguhkah begitu?". Lalu beliau mengeluarkan sebungkus batu kerikil kecil dari dalam meja, lalu diisikan batu kerikil itu ke dalam bekas tadi. Selepas itu, beliau mengoncangkan bekas itu sehingga batu kerikil itu jatuh ke bahagian bawah bekas itu, mengisi ruang-ruang kosong yang ada di celah-celah batu. Lalu pensyarah itu sekali lagi bertanya kepada para pelajarnya, "Adakah bekas ini telah penuh?". Kali ini semua mahasiswa terdiam. Seseorang seraya menjawab, "Mungkin tidak".

"Bagus sekali", kata pensyarah itu. Kemudian, beliau mengeluarkan satu kantung berisi pasir halus, lalu dituangkan ke dalam bekas itu. Beliau mengoncang-goncangkan bekas itu, agar pasir itu jatuh ke bawah bekas dan memenuhi ruang-ruang kosong yang ada. Sekali lagi pensyarah itu bertanya, "Adakah bekas ini telah penuh?". maka serentak para pelajarnya menjawab, "Belum".

Sekali lagi beliau berkata, "Bagus, bagus sekali". Lalu buat sekelian kalinya, pensyarah itu mengambil sebotol air, lalu dituangkan ke dalam bekas itu sehingga penuh. Akhirnya pensyarah itu bertanya, "Tahukah kalian apa yang dimaksudkan dengan ilustrasi ini?".

Seorang mahasiswa dengan semangat mengangkat tangan dan berkata, "Maksudnya adalah, tidak peduli/kisah seberapa padat jadual kita, bila kita mahu berusaha sekuat tenaga, pasti kita mampu mengerjakannya".

Pensyarah itu lalu berkata, "Tidak, bukan itu yang dimaksudkan".

Maka pensyarah itu menjelaskan kepada semua pelajarnya, "Apa yang dimaksudkan oleh ilustrasi ini ialah apabila anda tidak memasukkan batu besar terlebih dahulu, sebaliknya didahului oleh pasir halus, maka sudah tentu anda tidak dapat memasukkan semua batu besar ke dalam bekas itu"

"Batu besar yang dimaksudkan di sini ialah perkara-perkara penting dalam hidup anda. Sedangkan pasir halus itu hanyalah perkara-perkara kecil dalam hidup anda. Apakah perkara-perkara penting dalam hidup anda? Anda boleh senaraikan sendiri. Dan apabila anda sudah tahu apakah perkara-perkara penting itu, maka isilah bekas hidup dan waktu anda dengan perkara tersebut terlebih dahulu. Namun, jika anda hanya mengisi penuh bekas hidup anda dengan perkara-perkara kecil, nescaya tiada lagi ruang untuk mengisi batu-batu besar itu".

Pengajaran:

1) Sesungguhnya hidup kita ini dipenuhi dengan pelbagai perkara, urusan, pekerjaan, amanah dan tanggungjawab. Justeru, penting untuk kita mengetahui mana yang penting dan perlu didahulukan.

2) Sesungguhnya bekas hidup kita ini terhad. Isilah ia dengan sebaik yang mungkin.

3) Pentingnya untuk kita memahami dan mengetahui ilmu berkaitan fiqh awlawiyyat (keutamaan) dalam urusan kehidupan seharian kita. Dengan memahami ilmu ini, kita mampu menyusun keutamaan hidup kita dengan baik.

4) 'Pasir-pasir' halus itu perlu juga untuk kita penuhi dalam bekas hidup kita. Jika tidak, maka akan wujud banyak kelompongan dan ruang-ruang kosong dalam bekas hidup kita. Sesungguhnya pasir-pasir halus itu menguatkan lagi kehidupan kita.

No comments:

Post a Comment